دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی یکی از رایج ترین کلماتی است که در بازاریابی به آن اشاره می شود.همه در مورد بازاریابی دیجیتال صحبت می کنند و افراد حرفه ای برای رشد تجارت آنلاین از آن استفاده می کنند.امروزه دانشگاهها نیز دورهها و کلاس های جدید بازاریابی دیجیتال را برگزار میکنند، زیرا تقاضا برای گواهیهای دیجیتال مارکتینگ افزایش یافته است.
ما در این مقاله کانالهای مختلف بازاریابی دیجیتال را تجزیه و تحلیل کرده و انواع روش های دیجیتال مارکتینگ را بررسی میکنیم .هدف ما کمک به شما در یادگیری بازاریابی دیجیتال و تجهیز شما به دانش و منابع لازم برای ایجاد مهارت های بازاریابی دیجیتالی است.بنابراین تا انتهای این مقاله بازاریابی دیجیتال با ما همراه باشید.بنابراین، اگر در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ تازه کار هستید و به دنبال یک تعریف ساده و قابل درک از معنی دیجیتال مارکتینگ هستید، این مقاله دیجیتال مارکتینگ برای شماست.
دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات در اینترنت است. این فرآیند با استفاده از کانال های مختلف بازاریابی آنلاین، مانند موتورهای جستجو، شبکه های رسانه های اجتماعی و ایمیل برای دستیابی به مخاطبان هدف است.از طریق دیجیتال مارکتینگ، می توانید افراد علاقه مند به محصولات و یا خدمات خود را پیدا کنید، با آنها تعامل داشته باشید و برای برند خود اعتبار کسب کنید.
اصطلاح بازاریابی دیجیتال اولین بار در دهه ۱۹۹۰ استفاده شد. این زمانی است که عصر دیجیتال با ظهور اینترنت و اولین پلتفرم دیجیتال، وب ۱٫۰ آغاز شد.حدود سال ۱۹۹۳ بود که اولین بنر قابل کلیک در جهان برای تبلیغات منتشر شد. این مهم ترین نقطه گذار از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال بود. سال بعد شرکت های زیادی وارد فضای دیجیتال مارکتینگ شدند.در سال ۱۹۹۴، یاهو راه اندازی شد و با حدود ۱ میلیون بازدید در سراسر جهان در همان سال اول بسیار محبوب بود. این زمانی بود که شرکت ها تمرکز خود را به سمت سئو سایت تغییر دادند. در سال ۱۹۹۶، موتورهای جستجوی بیشتری ظاهر شدند. به طور خلاصه روند پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دیجیتال مارکتینگ در زیر عنوان شده:
همان گونه که واضح است، با گذشت زمان اهمیت دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر شد (قدرت دیجیتال مارکتینگ افزایش یافت) و امروزه به عنوان یک شغل و یک رشته تحصیلی در دنیا شناخته می شود؛ از همین رو آژانس های دیجیتال مارکتینگ روز به روز وسیع تر شده و به تعداد آنها اضافه میشود چرا که بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار مناسب است.
دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها (انواع بازاریابی دیجیتال) عبارتند از بازاریابی وب سایت، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، تبلیغات PPC، بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدئویی و بازاریابی وابسته.
ابتدا باید اهداف دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص کنید، یعنی آنچه می خواهید با بازاریابی دیجیتال به دست آورید. برخی به دنبال این اهداف هستند: افزایش آگاهی از برند، فروش بیشتر یا رشد جامعه خود.
سپس باید تصمیم بگیرید که کدام کانال های بازاریابی می توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند. به عنوان مثال، اگر هدف شما فروش بیشتر است، اجرای کمپین های پولی در گوگل و فیس بوک نقطه شروع خوبی است.
برای آسانتر کردن مدیریت کل فرآیند، میتوانید برنامهای ایجاد کنید که مشخص میکند چقدر پول خرج میکنید، مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، معیارهای عملکرد خود را تعریف کنید، و سایر اطلاعاتی که به شما در کنترل فرآیند کمک میکند.این همان چیزی است که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ باید در خود داشته باشد.
دیجیتال مارکتینگ دارای تعدادی کانال (شاخه های دیجیتال مارکتینگ) است که به دو دسته عمده تقسیم می شوند.کانال های بازاریابی آنلاین و کانال های بازاریابی آفلاین زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ هستند.تفاوت اصلی بین این دو این است که کانال های بازاریابی آنلاین صرفاً مبتنی بر اینترنت هستند در حالی که کانال های بازاریابی آفلاین با دستگاه های دیجیتالی مرتبط هستند که لزوماً به اینترنت متصل نیستند.در ادامه روش های دیجیتال مارکتینگ (روش های بازاریابی دیجیتال) را بیان می کنیم.
در مقاله ای جداگانه تمام موارد بالا را تعریف و مورد بررسی قرار می دهیم.
در مقاله ای جداگانه تمام موارد بالا را تعریف و مورد بررسی قرار می دهیم.
یک سری اصول و موارد اساسی را باید در کار دیجیتال مارکتینگ رعایت کرد که در زیر به آنها اشاره کردیم:
محتوا پادشاه است: محتوا برای مشتریان شما همه چیز است. این دلیلی است که آنها شما را برای تعامل انتخاب می کنند.
ساده بودن: مدت هاست که تبلیغ کنندگان می دانند که یک پیام ساده بهترین پیام است و بیشترین اثر را دارد.
مشتری خود را بشناسید: فضای دیجیتال به ما امکان میدهد تا گروههای خاصی از مشتریان (مشتریان هدف برای کسب و کار خود) را هدف قرار دهیم.
به مشتریان آنچه می خواهند بدهید: بیش از نیمی از بازدیدکنندگان که به وب سایت شما می آیند به دنبال اطلاعات اولیه در مورد کسب و کار شما هستند.اطلاعاتی نظیر: شماره تلفن، ایمیل،آدرس و….
در مشارکت ها حضور داشته باشید: همانطور که تار عنکبوت با تارهایی که به هم متصل می کند تقویت می شود، ارتباطات، روابط و اتحادهای آنلاین نه تنها از برند دیجیتال شما پشتیبانی می کنند، بلکه باعث افزایش اهتبار برند شما نیز می شود.
استفاده از ویدیو: ویدئو کانالی پیشرو برای اطلاع رسانی، آموزش و ترغیب مخاطبان می باشد.
به روز بودن: همانطور که فضای دیجیتال همچنان در حال تکامل و بزرگ تر شدن است، ۵ تا ۱۰ درصد از زمان خود را به تحقیق اختصاص دهید. مشاهده و پاسخگویی به تغییرات کوچک امروز به نفع کسب و کار شما در آینده خواهد بود.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ (مراحل دیجیتال مارکتینگ) یک طرح دقیق در مورد اینکه چگونه می توانید از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کنید.هنگامی که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی میکنید، باید در نظر بگیرید که از کدام کانالها استفاده کنید، منابع (افراد، زمان و پول) را به هر کانال اختصاص دهید و از نظر نتایج چه انتظاراتی داشته باشید.
اشتباه رایج بسیاری از مدیران بازاریابی دیجیتال یا صاحبان مشاغل کوچک این است که سعی می کنند همه چیز را به یکباره اجرا کنند و در پایان هیچ نتیجه ای دریافت نمی کنند.دلیل دیگر این است که آنها تخصص لازم برای اجرای کمپین های بازاریابی دیجیتال را ندارند یا این که بودجه خود را صرف کانال هایی می کنند که برای تجارت آنها مناسب نیست.یک دیجیتال مارکتر حرفه ای باید با استراتژی های دیجیتال مارکتینگ آشنا باشد، چرا که هر یک از استراتژی های بازاریابی دیجیتال مختص یک کسب و کار است.
مهارت های پایه ای لازم برای شغل دیجیتال مارکتینگ که باعث کسب درامد از دیجیتال مارکتینگ می شود عبارتند از:
این موارد تنها قسمتی از تخصص های دیجیتال مارکتینگ می باشد.باید توجه داشته باشید که نکات دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد و گسترده هستند، از این رو بیان تمام مفاهیم بازاریابی و بازاریابی دیجیتال در یک مقاله ممکن نیست.
دیجیتال مارکتر چیست؟ یک بازاریاب دیجیتال شخصی است که مسئول تبلیغ یک تجارت و محصولات آن با استفاده از کانال های آنلاین است. بازاریابان دیجیتال دانش گسترده ای در مورد اینکه چگونه رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو، وب سایت ها و تبلیغات آنلاین می توانند منجر به فروش شوند، ترافیک کسب و کار را افزایش دهند و آگاهی از برند را ایجاد کنند، دارند. برخی از بازاریابان دیجیتال مسئولیت کل فعالیت های آنلاین یک سازمان را بر عهده دارند، در حالی که برخی دیگر در نقش بازاریابی دیجیتال تخصص دارند (شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ).
نقش یک مدیر بازاریابی دیجیتال یا یک مشاور بازاریابی دیجیتال (وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ) ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال به خوبی تعریف شده است. این وظیفه اوست که تصمیم بگیرد از کدام کانال ها استفاده کند، بودجه را کجا و به چه ترتیبی تخصیص دهد(شرح وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ).
حرف آخر
در این مقاله درباره دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم، و سعی کریدم شما را با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.البته این نکته مهم را نباید نادیده گرفت که مباحث دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده می باشد و تمام مفاهیم دیجیتال مارکتینگ را نمی توان در قالب یک مقاله عنوان کرد، و ما تنها به معرفی مبانی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم.برای یادگیری صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ باید در دوره های تخصصی شرکت کنید تا همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ را بیاموزید(از ریز و درشت).یادگیری دیجیتال مارکتینگ نیازمند تسلط بر دنیای اینترنت و یادگیری مجموعه ای از مهارت های مختلف می باشد.
پس از آموزش کامل دیجیتال مارکتینگ می توانید در یک شرکت و یا به صورت فردی مشغول به کار شده و حتی در آینده آژانس دیجیتال مارکتینگ خود را راه اندازی کنید.در صورت وجود هر گونه سوال و ابهام در مورد اجزای دیجیتال مارکتینگ، آن را در قسمت نظرات همین صفحه عنوان کنید.تیم پشتیبانی وب زیک در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می دهد.