کانال های بازاریابی انلاین به روش هایی از دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد که در آن از بستر اینترنت برای بازاریابی استفاده می شود.در ادامه این مقاله با انواع کانال های بازاریابی آنلاین آشنا شده و هر یک رو به صورت مختصر تعریف می کنیم.
این کانال ها به شرح زیر می باشند:
یک وب سایت نقطه کانونی همه کمپین های بازاریابی دیجیتال است. وب سایت شما به خودی خود یک کانال بسیار قدرتمند است. وب سایت شما باید برند، محصول و خدمات شما را به بهترین شکل ممکن معرفی کند.وب سایت شما باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده از آن آسان باشد. هنگامی که یک وب سایت راه اندازی کردید، قدم بعدی شما این است که یک استراتژی مناسب برای تبلیغ وب سایت و محتوای خود، با هدف جذب ترافیک و مشتریان بیشتر ارائه دهید.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو است.هدف اصلی سئو کمک به یک وب سایت برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو و دریافت ترافیک ارگانیک(طبیعی) از موتورهای جستجو است.
تبلیغات PPC به شما این امکان را می دهد که از طریق تبلیغات پولی، به کاربران اینترنت در تعدادی از شبکه ها دسترسی پیدا کنید.میتوانید کمپینهای PPC را در Google، Bing، Linkedin، Twitter، Pinterest یا Facebook راهاندازی کنید و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات شما هستند، نشان دهید.
به عنوان مثال می خواهید اگر کاربری عبارت “طراحی سایت” را در گوگل جست و جو کرد، وبسایت شما به آن کاربر پیشنهاد داده شود، در این صورت می توانید از تبلیغات ADS گوگل استفاده کنید.محبوب ترین پلتفرم های PPC گوگل ادز و فیسبوک هستند.
در بازاریابی محتوا همه چیز در مورد محتوا است. دنیای دیجیتال مجموعه عظیمی از محتوا در اشکال مختلف مانند متن، تصویر، صدا و ویدئو است.هدف کمپین بازاریابی محتوا، دستیابی به مشتریان جدید از طریق استفاده درست از محتوا است.محتوا معمولا در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، سئو یا حتی کمپین های PPC تبلیغ می شود.
ابزارهای اصلی بازاریابی محتوا عبارتند از:
با وجود افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی هنوز یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است.بسیاری از مردم بازاریابی ایمیلی را با صدها پیام ایمیل اسپم که همه ما در روز دریافت میکنیم اشتباه میگیرند، اما این چیزی نیست که بازاریابی ایمیلی به آن مربوط شود.بازاریابی ایمیلی وسیله ای برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید و یا افراد علاقه مند به برند شما است و این مستلزم آن است که این افراد خواهان دریافت ایمیل از سمت شما باشند(مثلا افرادی که در خبرنامه سایت شما ثبت نام میکنند).
بازاریابی رسانه های اجتماعی با دسترسی به افراد در شبکه های اجتماعی مختلف از طریق کمپین های بازاریابی محتوا (پست ها)، تبلیغات پولی یا هر دو ارتباط دارد.هدف اولیه یک کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است، اما هرچه در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر شوید، می توانید از آن به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید.
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین انواع بازاریابی است که با افزایش استفاده از اینترنت رشد قابل توجهی داشته است.اساساً، با بازاریابی وابسته، محصولات دیگران را تبلیغ میکنید و هر بار که فروش انجام میدهید یا مشتری معرفی میکنید، کمیسیون دریافت میکنید.
نوعی از بازاریابی است که در آن خود مشتری به سراغ شما ، خدمات یا محصولاتتان می آید.در واقع یعنی شما برای جذب مشتری به صورت مستقیم وارد عمل نشده و خود مشتری از راه های مختلف با شما آشنا شده و ارتباط برقرار میکند.
بازاریابی موبایلی به فرآیند دستیابی به مشتریان در فروشگاه های مختلف اپلیکیشن موبایل مانند گوگل پلی، فروشگاه اپلیکیشن اپل، بازار و یا بازار آمازون اشاره دارد. این اپ استورها روزانه هزاران اپلیکیشن و میلیون ها کاربر دارند. با بازاریابی موبایلی، میتوانید اپلیکیشنهای خود را یا از طریق تبلیغات پولی یا از طریق روشهای دیگر (تبلیغات بین برنامهای و غیره) تبلیغ کنید تا توسط کاربران بیشتری دیده و نصب شوند.
بازاریابی ویدیویی چیزی نسبتاً جدید در ایران است اما اخیراً آنقدر محبوب شده است که نمیتوانید آن را نادیده بگیرید.یوتیوب به دومین موتور جستجوی محبوب تبدیل شده است و بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید، یادگیری چیزی و یا فقط برای وقت گذرانی به آن روی می آورند.
یوتیوب تنها یکی از رسانه هایی است که می توانید بازاریابی ویدیویی را در آن اجرا کنید. بسیاری از پلتفرمهای دیگر مانند ویدیوهای فیسبوک، اینستاگرام ، آپارات و ویمیو برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارند.
حرف آخر
در این مقاله به معرفی و بررسی کانال های بازاریابی اینترنتی پرداخته و سعی کردیم بهترین کانال های بازاریابی آنلاین را به شما معرفی کنیم.همچنین در مقاله بعدی از وب زیک به معرفی کانال های بازاریابی آفلاین می پردازیم.