UX مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربری می باشد.وقتی می گوییم “تجربه کاربر”، به نحوه تعامل مردم با یک محصول اشاره می کنیم. به عنوان مثال، زمانی که می خواهیم چراغی را در اتاق خود روشن کنیم، با یک کلید چراغ در تعامل هستیم.در ادامه بیشتر با مفهوم آشنا می شوید.
مثال بالا در مورد چراغ اتاق را در نطر بگیرید. طراحی سوئیچ از جمله رنگ، مواد و ظاهر فیزیکی ممکن است بر احساس ما در مورد تعامل کلید چراغ تاثیر بگذارد.به طور مشابه، در دنیای طراحی دیجیتال، UX به هر چیزی اطلاق می شود که بر تعامل کاربر با یک محصول دیجیتال و یا یک وبسایت تاثیر می گذارد. این حس تعامل می تواند هر چیزی را شامل شود، از احساس یک محصول فیزیکی در دست شما گرفته تا میزان سادگی فرآیند پرداخت در هنگام خرید آنلاین یک کالا.هدف طراحی UX ایجاد تجربیات دلپذیر، آسان، کارآمد، مرتبط و همه جانبه برای کاربر است. جنبه طراحی ux بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه می توان سودمندی، سهولت استفاده و کارایی را در تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات بهبود بخشید.
اصطلاح طراحی تجربه کاربری (UX) از دهه ۱۹۹۰، زمانی که پدر این رشته، روانشناس و طراح شناختی، دان نورمن، این اصطلاح را ابداع کرد، رایج شد.به گفته نورمن، تجربه کاربر تمام جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن شرکت را در بر می گیرد.با گذشت زمان موارد تاثیر گذار در طراحی ux تغییر کرده است. این به این دلیل است که امروزه نیازهای کاربران نسبت به قبل تفاوت دارد.
به عنوان مثال ، هنگامی که کاربر جدیدی وارد سایت می شود،برای ثبت نام در سایت باید وارد صفحه مربوط به آن شود.در اکثر وب سایت ها یک دکمه یا یک متن در بالای سایت وجود دارد،که کاربر با کلیک روی آن وارد صفحه ثبت نام می شود.
در واقع اکثر کاربران این انتظار را دارند که دکمه یا عبارت ثبت نام ، جایی در بالای صفحه باشد.حال اگر یک وب سایت این دکمه را در جای دیگری قرار دهد و باعث گیج شدن و سردرگمی کاربران شود، طراحی ux آن سایت ضعیف به حساب می آید.(برای انجام چنین کار ساده ای کاربر نباید توی سایت دنبال یه دکمه برای ثبت نام بگرده)
اکثر ما خاطرات دوران مدرسه و یا دانشگاه را به خوبی در ذهن داریم.در مدرسه ها صندلی های تکی وجود داشت که مخصوص امتحانات بود، و یا نفرات اضافه در کلاس روی آن می نشستند.اگر به یاد داشته باشید این صندلی ها برای افراد چپ دست نامناسب بود،چرا که دسته آن در سمت راست قرار داشت(اکثر مدارس صندلی مناسب برای افراد چپ دست را نداشتند).بنابراین می توان گفت تجربه استفاده از این صندلی ها برای افراد چپ دست بسیار بد بوده و این صندلی ها طراحی ux مناسبی نداشته است.
حرف آخر
طراحی تجربه کاربری (UX) اغلب با طراحی رابط کاربری (UI) به عنوان یک مفهوم در نظر گرفته می شوند، که این موضوع اشتباه است. اگرچه این دو مفهوم از نزدیک با هم کار می کنند، اما با یکدیگر متفاوت هستند و در مقاله ای جدا به بررسی تفاوت ui و ux می پردازیم.
اگر می خواهید کاربران شما ، رضایت کافی و خوبی از خدمات شما ، وب سایت شما و یا محصولات شما داشته باشند ؛ حتما باید به طراحی ux توجه ویژه ای داشته باشید.در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام در رابطه با ux می توانید آن را در قسمت نظرات همین صفحه بیان کنید.تیم پشتیبانی وب زیک در اولین فرصت پاسخگوی شما خواهد بود.